https://fixture.ir/templates/jm_iliya/images/logo-loading.png

اندازه گذاری ساخت

اندازه گذاری ساخت

در این روش طراح ابتدا اندازه فیچر را با توجه به موقعیت مونتاژی در محصول نهایی تغییر داده سپس تلرانس گذاری ابعادی و هندسی را به صورت دوطرفه مساوی [1]    به صورت مثبت و منفی ( ± ) در نظر میگیرد .

بنابراین طراح با توجه به عملکرد محصول نهایی و با توجه به زنجیره ابعادی قطعات منفصله میبایست تلرانسهایی را در اندازه های طولی و زاویه ای و هندسه قطعه در نظر بگیرد تا محصول تولیدی از عملکرد و کیفیت مناسبی برخوردار شود. طراح میبایست نواحی مهم قطعه را به درستی شناخته و برای آن تلرانس های ابعادی را به صورتی تعریف نماید که با توجه به فرایند ساخت قابل حصول باشد .

پس از طراحی محصول برای ساخت محصول طراح میبایست نسبت به اندازه گذاری قطعه در نقشه دو بعدی اقدام نماید . هر اندازه قطعه در عملکرد محصول نهایی از فیچر خاصی برخوردار میباشد. این فیچر ها با اندازه گذاری و محدوده انحراف ساخت قابل پذیرش آن در نقشه دو بعدی تعریف میگردد.

تلرانس های ابعادی از جمله تلرانسهایی میباشد که برای ساخت اندازه های طولی ، زاویه و هندسه قطعه در نظر گرفته میشود. این تلرانسها با توجه به عملکرد قطعه در محصول نهایی در اندازه های ابعادی و هندسی قطعه استفاده میشود. تلرانسهای ابعادی و هندسی به صورتی تعریف میگردد که اگر قطعه در حدود بالا و پائین تلرانس  تولید شود در عملکرد قطعه تاثیر نداشته باشد. تعیین تلرانس مناسب میتواند هزینه تمام شده  محصول نهایی را تحت تاثیر قرار دهد. تعیین مقدار مناسب تلرانس هزینه ساخت و کنترل محصول را کم کرده بدون آنکه در عملکرد محصول خللی وارد کند.

در این فصل به انواع تلرانس های ابعادی پرداخته میشود و در فصلهای آینده این کتاب به تفصیل به تلرانس های هندسی و کاربرد آن در صنعت قطعه سازی پرداخته خواهد شد.

 

[1] Bilateral

سایتهای مرتبط

 

 

بالا

اشکال یابی جوملا

جلسه

اطلاعات مشخصات

حافظه استفاده شده

پرس و جو پایگاه داده