https://fixture.ir/templates/jm_iliya/images/logo-loading.png

دستگاه اندازه گیری تلرانس فرم

دستگاه اندازه‌گيري فرم‌هاي هندسي Form tester

در اندازه‌گيري چهار تلرانس هندسي فرم كه عبارت است از تلرانس راستي، تلرانس تختي، تلرانس گردي و تلرانس استوانه‌اي مي‌توان از دستگاه‌هاي اندازه‌گيري فرم استفاده كرد.

تلرانس‌هاي فرم، تلرانس‌هاي مستقلي هستند كه براي اندازه‌گيري انحراف مي‌بايستي صرفاً انحراف سطح قطعه اندازه‌گيري شود و به‌طور مسلم نبايد انحرافات راستا در قطعه تاثير بگذارد. به اين منظور، ميز اين دستگاه‌ها نيز قابليت چرخش حول محورهايX,Y,Z  را داراست.

روش اندازه‌گيري خطاي گردي

ابتدا پس از قرارگيري قطعه داخل سه نظام، قطعه حول محور چرخيده و پراب اندازه‌‌گيري را روي سطح جارو كرده و كانون دايره را مشخص مي‌كند. سپس با حركت پراب به پائين و تكرار عمليات قبلي، مركز ديگري از مقطع دوم ايجاد مي‌شود. دو مركز به هم وصل شده و محور قطعه مشخص مي‌شود. حال دستگاه مي‌بايستي محور ايجاد شده قطعه را نسبت به ميز ماشين عمود كرده تا ميزان خطاي گردي با دقت بيشتري اندازه‌گيري شود. پس از عمود شدن محور قطعه به ميز ماشين، مجدداً عمليات اندازه‌گيري در مقاطع مختلف انجام می‌گردد و خطاي گردي ايجاد شده در قطعه را اندازه‌گیری می‌کند.

نرم‌افزار از مركز ايجاد شده محور قطعه، دايره‌ هم‌مركزي را به سمت بي‌نهايت مي ‌فرستد. هنگامي كه دايره به اولين نقطه اصابت كرد، دايره اول مشخص مي‌شود و بار ديگر دايره هم‌مركزي را از بي‌نهايت به سمت صفر حركت داده، مجدداً در اولين نقطه برخورد با دايره، دايره دوم ايجاد شده كه ميزان شعاعي انحراف خطاي گردي قطعه است.

براي اندازه‌گيري خطاي استوانه‌اي نیز از اين روش استفاده مي‌شود. براي محاسبه ميزان استوانه‌اي بودن، دايره‌هاي ايجاد شده را به هم چسبانده، استوانه‌اي از صفر به سمت بي‌نهايت و نيز استوانه‌اي از بي‌نهايت به سمت صفر عبور مي‌دهيم. ميزان انحراف شعاعي اين دو استوانه ميزان خطاي استوانه‌اي قطعه را مشخص میکند.

سایتهای مرتبط

 

 

بالا

اشکال یابی جوملا

جلسه

اطلاعات مشخصات

حافظه استفاده شده

پرس و جو پایگاه داده