https://fixture.ir/templates/jm_iliya/images/logo-loading.png

دستگاه اندازه گیری اپتیک

دستگاه اندازه‌گيري ويدئو پروژکتور[1]

دستگاه اندازه‌گيري دوبعدي ويدئويي، دستگاهي دقيق و بدون تماس دوربيني (اپتيك) است كه با منبع نور40 به‌صورت اتوماتيك بر لبه سايه تمركز كرده و با حركت در جهات X, Y , Z اندازه را گزارش مي‌كند. كاربر مي‌تواند برنامه را به‌صورت اتوماتيك براي اندازه‌هاي متفاوت و قطعات گوناگون تنظيم نمايد. اين امر موجب بهبود كارايي كاربر شده و زمان اندازه‌گيري را به‌طور مشهود كاهش مي‌دهد.

با استفاده از اين دستگاه، پس از اندازه‌گيري پروفايل خط قطعه كه حاصل برداشت فرم توسط سايه قطعه است و مقايسه آن با نقشه قطعه، ميزان انحراف اندازه و خطاي پروفايل خط قطعه به‌دست مي‌آيد.

اجزاي اين دستگاه، شامل يكسري تجهيزات مانند دوربين CCD، آدابتور، يك كارت ضبط بزرگنمايي خطي، ميز بادقت، موتور الكترونيكي كامپيوتر ومانيتور مي‌باشد.

گزارش‌هاي ارائه شده مي‌تواند با فرمت‌هاي TXT و Excel و فرمت نقشه‌كشي اتوكد dwg تهيه شود.

ATOS، دستگاه اندازه‌گيري اپتيك صنعتي با كيفيت بالا و داراي دوربين سه‌بعدي اسكنر است كه اندازه‌گيري سه‌بعدي قطعات را با استفاده از ابر نقاطي كه توسط دوربين و ميزان پيكسل آن تعيين مي‌شود، انجام مي‌دهد. اندازه‌گيري تمامي قطعات شامل قطعات پرسي با فرم‌هاي پيچيده، قطعات با فرم‌هاي پيچيده ابزار ماشينكاري، فرم هندسي قالب‌هاي صنعتي، پره‌هاي توربين، قطعات نمونه‌سازي شده، قطعات پلاستيكي تزريقي و قطعات ريخته گري رابا استفاده از اين دستگاه مي‌توان انجام داد.

از نكات بارز اتوس اين است كه در اندازه‌گيري، به‌جاي برداشت نقطه مي‌توان كل قطعه را با استفاده از تمام نقاط ضبط كرده و با ابري از نقاط، مدل‌سازي قطعه را با مش‌هاي ايجاد شده، در نرم‌افزار تبديل به مدل سه‌بعدي كرد.

اسكن سه‌بعدي ATOS

اسكن سه‌بعديATOS  براي اندازه‌گيري‌هاي خاص و فناوري تصويربرداري GOM به كار برده مي‌شود. كاربرد اين فناوري شامل تصويربرداري سه‌بعدي، تهيه يك سطح پرداخت مدل سه‌بعدي و بهبود در اندازه‌گيري قطعات است. اندازه‌گيري كامل قطعه در پيچيده‌ترين قطعات نظير عمق سوراخ‌ها، دقت لبه‌ها، پره توربين‌ها امكان‌پذير است، دستگاه اندازه‌‌گيري اپتيك ATOS با دقت بالاي اندازه‌گيري دوربين و اپتيك‌هاي پيشرفته براي اندازه‌گيري بدون تماس مورد استفاده قرار مي‌گيرد


به‌بياني ديگر، هر قطعه‌اي را كه بتوان به‌صورت چشمي و تقريبي اندازه‌گيري كرد، با اين دستگاه با دقت بالاتري قابل اندازه‌گيري است. روش اندازه‌گيري به اين صورت است كه ابتدا سطح را آغشته به پودردقت، كيفيت و ناحيه اندازه‌گيري به‌طور كامل مي‌تواند مطابق با الزامات درخواست‌كننده باشد. كرده تا برگشت نور از قطعه به سمت دوربين نباشد. با يك‌بار عكس‌برداري از قطعه با توجه به كيفيت و رزولوشن دوربين به عنوان مثال لنز 5 مگا پيكسل مي‌تواند 5 ميليون نقطه را در ده سانتيمتر مربع برداشت كند و با استفاده از نشانه‌هایي (نقطه) كه براي انطباق عكس‌ها در تصويربرداري‌هاي بعدي مورد نياز است قطعه را در جهات مختلف چرخانده و عكس‌برداري را انجام مي‌دهند. در نرم‌افزار موجود عكس‌هاي گرفته شده را به‌صورتي‌كه حداقل سه نقطه از نشان‌ها ديده شود را بر روي هم انداخته و مدل قطعه را با استفاده از ابر نقاط ايجاد كرده و سپس مش‌بندي‌هاي ايجاد شده را مي‌توان با فرمت IGS  ثبت كرد

با مقايسه ابر نقاط ايجاد شده با كد ديتاي قطعه و طيف رنگي ايجاد شده، مي‌توان اندازه‌گيري قطعه را با دقت انجام داد

[1]- Vision Measuring Machine

سایتهای مرتبط

 

 

بالا

اشکال یابی جوملا

جلسه

اطلاعات مشخصات

حافظه استفاده شده

پرس و جو پایگاه داده