https://fixture.ir/templates/jm_iliya/images/logo-loading.png

دستگاه cmm قابل حمل

امكان اندازه‌گيري قطعات پيچيده‌ با فرم‌هاي هندسي پيچيده يا تلرانس‌هاي هندسي قطعات نظير خطاهاي راستا شامل (تلرانس‌هاي تعامد راستا و توازي سطوح) نسبت به مبنا و نيز تلرانس‌هاي موقعيت نظير (هم‌محوري، موقعيت و تقارن) نسبت به مبناهاي اشاره شده در نقشه قطعه توليدي با استفاده از ابزار اندازه‌گيري عمومي وجود ندارد و مي‌بايستي از ابزار اندازه‌گيري سه‌بعدي ياCMM  [1]  استفاده كرد. اين دستگاه اندازه‌گير سه‌بعدي با دقت‌ها و عدم قطعيت‌هاي متنوع ساخته و عرضه مي‌شود، كه براي قطعات توليدي با دقت‌هاي اندازه‌گيري از 3 میکرون  تا دقت‌هاي كمتر حدود  0.2 ميليمتر، با تلرانس‌هاي بازتر مورد استفاده قرار مي‌گيرد و در ابعاد مختلفي نيز عرضه مي‌شود.

قطعات فرم دارکه توسط دستگاه‌های فرزCNC  و یا توسط قالب‌های فورج و یا ریخته‌گری تولید می‌گردد با استفاده از دستگاه‌های اندازه‌گیری سه بعدی CMM اندازه‌گیری شده و انحرافات ابعادی و هندسی قطعه تولیدی نسبت به اندازه  طراحی مقایسه شده و مقدار انحراف را می‌توان اندازه‌گیری نمود

کلیه انحرافات هندسی مانند تلرانس‌های هندسی راستا، تلرانس موقعیت و تلرانس‌های پروفایل با استفاده از دستگاه‌های اندازه‌گیری سه بعدی قابل اندازه‌گیری می‌باشد.

دستگاه‌های اندازه‌گیری سه بعدی CMM در ابعاد و انواع مختلفی طراحی و ساخته می‌شود که هر یک از این دستگاه‌ها با دقت اندازه‌گیری و عدم قطعیت اندازه‌گیری متفاوتی می‌باشد که تبعا برای اندازه‌گیری قطعه تولیدی می‌بایست با توجه به نوع و دقت دستگاه اندازه‌گیری متناسب با دقت قطعه تولیدی تهیه گردد پر واضح است که خرید دستگاهی با دقت فراتر از نیاز تولیدکننده هزینه بالایی را برای تولیدکننده به همراه خواهد داشت و در نتیجه هزینه کنترل قطعه نیز بیشتر خواهد شد.

اندازه‌گیری قطعات متناسب با دقت قطعه یا به‌صورت کنترل صد در صد می‌باشد و یا با توجه به دقت فرآیند تولیدی به‌صورت تصادفی و رندوم، اندازه‌گیری انجام می‌شود لذا می‌بایست روش اندازه‌گیری قطعه با توجه به تیراژ تولید و تعداد قطعات کنترلی در طول روز نسبت به انتخاب نوع وسیله اندازه‌گیری اقدام نمود.

استفاده از دستگاه‌های اندازه‌گیری سه بعدی زمانبر بوده و هزینه کنترل را با توجه به قیمت دستگاه بالا می‌برد لذا استفاده از دستگاه‌های اندازه‌گیری سه بعدی CMM برای اندازه‌گیری تعداد محدودی قطعه مورد استفاده قرار می‌گیرد و در صورت نیاز به کنترل برای تعداد زیاد در تولید انبوه از ابزارهای اندازه‌گیری خاص مانند فیکسچرهای کنترل می‌بایست استفاده نمود.

   دستگاه اندازه‌گيري سه‌بعدي قابل حملROMER  با استفاده از بازوي متحرك كه قابليت جابجایي را در كره‌اي با طول بازوي خود داراست، مي‌تواند قطعات را به‌صورت سه‌بعدي با دقت و عدم قطعيتي پايين‌تر از ديگر دستگاه‌هاي اندازه‌گيري و به‌‌دليل قابليت حمل دستگاه براي قطعات بزرگ، اندازه‌گيري كند.

CMM قابل حمل بازوئی

با استفاده از اين دستگاه براي بررسي ابعادي و فرم هندسي قطعات با مقايسه اندازه و فرم نامي قطعه كه از فايل سه‌بعدي قطعه استخراج مي‌شود، اندازه‌گيري و انحراف ابعادي و هندسي گزارش مي‌شود.

 

[1]- Coordinate Measuring Machine

سایتهای مرتبط

 

 

بالا

اشکال یابی جوملا

جلسه

اطلاعات مشخصات

حافظه استفاده شده

پرس و جو پایگاه داده