https://fixture.ir/templates/jm_iliya/images/logo-loading.png

تلرانس تعامد در حالت MMC

تعامد محور نسبت به سطح از متداول ترین حالتهای تلرانس تعامد میباشد که به صورتهای متفاوتی در نقشه های مهندسی تعیین میگردد .

در استاندارد های ایزو ISO به شرط پوسته مونتاژی (Envelope) اشاره شده است . پوسته مونتاژی برای قطعاتی مورد استفاده قرار میگیرد که عملکرد مونتاژی داشته باشند.

مطابق با استاندارد ASME Y-14/5  برای قطعاتی که عملکرد مونتاژی داشته باشند شرط پوسته مونتاژی  (Envelope) به عنوان پیش فرض در نظر گرفته میشود و برای قطعاتی که عملکرد مونتاژی نداشته باشند در نقشه قطعه میبایست به عدم در نظر گرفتن شرط پوسته مونتاژی در اندازه قطعه اشاره شود .

در مواقعی که شفت و سوراخ عملکرد مونتاژی داشته باشند میبایست تلرانس تعامد  را صفر در حالت ماکزیمم متریال قرار داد همانطور که در شکل فوق مشاهد میگردد شفت در حالت ماکزیمم متریال قطر 20 و سوراخ نیز در حالت ماکزیمم متریال قطر 20 را خواهد داشت و نیاز است که شفت و سوراخ زمانیکه مونتاژ شدند سطوح پیشانی نیز روی هم قرار گیرد  در این حالت  اگر اندازه سوراخ 20 ساخته شده باشد هانحراف تعامد سوراخ و شفت نسبت به سطح مبنای A  میبایست صفر باشد ولی اگر سوراخ را به اندازه 20.03 بسازیم میتواند به اندازه 0.03 خطای تعامد و خطای راستی محور  داشته باشد  و از طرفی شفت نیز در صورتیکه به قطر 20 ساخته شده باشد نیز هیچگونه انحراف تعامدی  نباید داشته باشد و اگر شفت به قطر 19.98 ساخته شود میتواد به اندازه 0.02 انحراف راستی و تعامد داشته باشد . 

باید توجه داشت برای قطعات مونتاژی تلرانس راستا ( تلرانس تعامد ) در حالت ماکزیمم متریال ایده آل است،  برای کلیه قطعاتی که عملکرد مونتاژی دارند صادق میباشد و صرفا در صورتیکه طراح با توجه به مقدار لقی بین سوراخ و شفت تشخیص دهد که میتواند از قانون اول تلرانس هندسی عدول کند و تلرانس تعامد را مقداری بجز صفر در حالت ماکزیمم متریال در نظر بگیرد 

 

همانطور که در شکل فوق مشاهده میگردد با توجه به مقدار 0.02 لقی بین شفت و سوراخ در حالت ماکزیمم متریال طراح مقدار 0.01 انحراف تعامد را در حالت ماکزیمم متریال برای سوراخ و شفت در نظر میگیرد .

 

سایتهای مرتبط

 

 

بالا

اشکال یابی جوملا

جلسه

اطلاعات مشخصات

حافظه استفاده شده

پرس و جو پایگاه داده